Archief

AFRIKA

Genocide monument

In de ochtend hebben we het Genocide Monument in Kigali bezocht. Een zeer stijlvol ingericht memorial en tuinen. De planten uit alle streken van Rwanda hebben vrijwel allen symbolische waarde. Hierdoor kunnen bezoekers en getroffenen je de gruwelijkheden beter...

Akagera National Park

Zo heerlijk als het diner van gisteravond, zo lekker is ook ons ontbijt. Een kom vol vers fruit, ommeletje, toast en pancake. Dat gaat er zelfs om 6 uur ’s morgens lekker in. Vandaag bezoeken we het Akagera National Park. Met onze eigen chauffeur en een gids. Het...

Laatste fietsdag

Weer een volle fietsdag op weg naar het Akagera National Park. We fietsen 55 km over de weg en 30 km off road. Het einddoel een prachtig gelegen lodge, heel duurzaam ingericht, met hout en bamboe en trappetjes boven elkaar. Echt waanzinnig uitzicht, geluid van vele...

Nyanza

Om 08:00 uur op de fiets vandaag. We maken een mooie tocht langs de hoogtelijnen met klimmen en dalen en ideaal fietsweer. In Nyanza bezoeken we het koninklijk paleis van koningen die regeerden van 1100 tot in de twintigste eeuw (1961). Ze woonden in prachtige grote...

Sevota 25 jaar

De fietsen blijven vandaag op de auto. Een dagje rust voor onze benen. Een deel van de groep besluit een boottochtje te maken naar een aantal eilanden. Helaas slaat halverwege het weer om. Harde wind, onweer en stortregens. Tegen half 11 stappen we in de bus naar...

Koninginnerit

Vandaag zijn we langs het Kivumeer gefietst. Dit meer is een onderdeel van het Grote Merengebied in Afrika. Op het Kivumeer is een drijvende gasfabriek die methaangas wint dat uit het meer vrijkomt. Als dit niet wordt afgevangen kan het mensen en dieren bedwelmen. De...

Genocide trauma

Iedereen weet van de genocide in Rwanda die plaatsvond in 1994. Vandaag hebben we van een aantal vrouwen die in dit project zijn opgevangen gehoord wat dit voor hen heeft betekend. Deze vrouwen hebben hun familie zien vermoord worden en zijn door de moordenaars...

Vulkaan

Na het ontbijt, om 6.45 uur in hotel Urugano Virunga Palace, zijn we met de bus naar de officiële toegang van het Volcano Natural Park gereden waar vijf vulkanen te vinden zijn. We gingen de tweede vulkaan van rechts bezoeken. We hebben een fantastische voettocht...

Musanze

Vandaag iets later op, behalve voor Caroline en Marleen. Onze freelance reisorganisatoren. Een rol die hier in Rwanda af en toe de nodige voeten in aarde heeft. Niets is hier wat het lijkt, afstanden varieren en tijd is een rekbaar begrip. En dat in een overigens...

Muhanga

Een enerverende eerste fietsdag vandaag. Het had wat voeten in aarde om alle fietsen afgesteld en fietsklaar te maken voor iedereen. Onderweg met enige regelmaat materiaalpech. Dat opgeteld bij de steile heuvels en de hoge temperaturen waren de oorzaak dat we het...