Te financieren projecten

AFRIKA

Dag 9 in de Sinaï

Vandaag is het ons laatste dag van deze onvergetelijke reis. In totaal liepen wij zo'n 121 km door de woestijn om de projecten van Stichting Melania te bezoeken. Onderweg kregen we te maken met meerdere challenges maar alles is goedgekomen! Deze dag staat in het teken...

Na het bezoek aan het Catharina klooster halen we snel onze tassen op in het hotel en rijden we door naar Nadia, die in het dorp Catharina blijkt te wonen. Nadia is de aansturende kracht achter de vrouwengroepen van de projecten waarvoor Melania het startkapitaal...

De nacht is kort. Om 01.00 uur gaan we dik gekleed tegen de kou op pad, om 01.30 uur starten we onze tocht naar boven, de Mozesberg op. Ons pad wordt beschenen door onze eigen mijnwerkerslampjes, maar al snel vraagt de gids om deze uit te doen. De rest van het pad...

Onze laatste nacht in de buitenlucht. Sommigen kozen ervoor om deze in de grot door te brengen waar we ook gegeten hadden, om uit de wind te liggen en het eindelijk eens een nacht niet koud te hebben. De anderen hadden daardoor meer dekens, dus hebben deze nacht ook...

Het grootste deel van dit verslag heb ik geschreven met uitzicht op een van de zes zeer decoratieve kamelen die ons op onze reis vergezellen. De afgelopen dagen hebben we mogen ervaren hoe divers de woestijn is. We hebben door zwartgeblakerde maanlandschappen gelopen,...

In de ochtend hebben we het ritme van de dag weer opgepakt. Alle voorbereidingen worden getroffen om vervolgens met de mooie woorden van dichter Anneruth Wibaut over Mozes en Melania-voorzitter Annette over sisterhood op pad te gaan. Door de Wabi vallei, lopen we...

Wat is het prachtig wakker worden tussen de immense rotsen. Wij liggen in een soort straat van zand. Rond een 05.30 uur begint de zon te schijnen en dat geeft een nog mooier gezicht. Het is zo stil, heerlijk. Vannacht was het ook prachtig met de bijna volle maan en...

Het is iets na 06.00 uur en vanuit een kleine opening van de slaapzak is een eerste dunne schil van de zon te zien, net boven de rotsige bergen in de verte. We hebben geslapen in twee rijen op dunne lichtgewicht matrasjes in meerdere lagen thermo kleding en iedereen...

Eerder in de week reisden Marion, Marjo en Yvonne vanuit Nederland en Pia vanuit Engeland, naar Sharm el Sheikh in Egypte. Ze sturen inspirerende foto’s in de groepsapp. In Noord- en Zuid Holland ging vanmorgen de wekker voor Veronique, Tanja, Ellen, Elske, Juliette,...

De realiteit anno 2022 is: een derde van Pakistan staat onder water door extreme regenval in dit moessonseizoen. De watersnood treft meer dan dertig miljoen mensen. Dorpen en infrastructuur zijn weggespoeld. Bron: ministerie van Buitenlandse Zaken.“Ik volg speciaal...

Nieuwsgierig naar de vrijwilligers van Melania? Even brainstormen over hoe we groepen vrouwelijke onderneemsters aan een startkapitaal kunnen helpen? Kennismaken met andere vrouwen die Melania steunen? Op zaterdag 15 oktober ben je welkom in Utrecht bij de Graal,...

De nieuwe wandeluitdaging voor Melania vindt plaats in de woestijn. Een elftal ambassadeurs heeft zich aangemeld om een meerdaagse wandeltocht te lopen met als eindbestemming het Katharinenklooster -een van de oudste kloosters ter wereld. Onderweg worden twee...

N.a.v. nieuw project in Zuid-Sinaï: 'Dadels, het brood van de woestijn' waarin vrouwen als startkapitaal een dadelpalm op hun erf krijgen... Vraag: wat gebeurt er met de dadelpalmen als een vrouw overlijdt?   Antwoord: "Een palmboom is een rijk bezit. Niet alleen...

In Tamil Nadu, India, financierden we in 2021 een project in Pallapatt. Onlangs kregen we de persoonlijke verhalen terug van vrouwen over wat hun eigen kleine onderneming gebracht heeft. De lokale organisatie Tamil Nadu People Welfare Association (TAPWA) heeft...

De laatste dag. De zon steekt al hoog boven het meer uit als we genieten van ons ontbijtje van vers fruit, eitje en pancake op het terras in de lodge. Na een laatste blik op het fenomenale uitzicht stappen we de bus in. In een goed restaurant in Kigali hebben we een...

Het project Herbruikbaar Maandverband is, ondanks de beperkingen door COVI-19, een groot succes geworden. De vrouwen van Smart Child Kenya hebben heel veel vrouwen uit hun gemeenschap weten te motiveren om aan de training mee te doen. Ze hadden op een gegeven moment...

Melania zoekt Twee fondsenwervers die de fondsenwervingscommissie komen versterken met het onderhouden van de relaties met vermogensfondsen en andere institutionele fondsen en deze groep ook gaat uitbreiden. Wil jij je vrijwillig inzetten voor vrouwelijke ondernemers...

De laatste fietsdag vandaag. We hebben vandaag maar liefst 87 km en 1154 hoogtemeters afgelegd. Dat brengt de totale afstand op 450 km, en de totale hoogtemeters op 6.672 m. Rwanda is met recht het land van 1000 hills. De laatste etappe naar ons verblijf van vandaag,...

Vannacht sliepen we in een klooster. Het was vanochtend daarom niet de wekker, maar vredige koorzang dat ons om 6.00 uur relaxt wakker maakte: de pinkstermis. Daarna een schitterende tocht door onder meer bananenvelden, veelal over dirt road. Stel je voor, de weg van...

Vandaag geen fietsen, maar op pad in twee groepen. De ene groep moest vroeg uit de veren om de vulkaan te beklimmen en de andere groep kon wat langer uitslapen om vervolgens 'n project te bezoeken. De vulkaangroep van 6 dames plus Noël zat 05.30 uur aan een lekker...

Vanochtend gewekt door prachtig gezang van de vele vogels, een wekker is niet nodig. We starten deze Wereldfietsdag (uitgeroepen door de Verenigde Naties) met een fietstocht door Gysenyi, de grootste toeristenplaats van Rwanda. We fietsen heerlijk rustig langs de...

Vacature coördinator Afrika projecten

Coördinator Afrika projecten

We zijn op zoek naar een coördinator projectcommissie Afrika. Is dit iets voor jou?
De projectcommissie Afrika behandelt de projecten die uit Afrika worden ingediend bij
Melania. Projecten komen op verschillende manieren binnen, deels vanuit het eigen netwerk,
deels via de website. Als coördinator heb je een coördinerende rol binnen de
projectcommissie Afrika. Op dit moment bestaat deze commissie uit zeven personen.
Als coördinator ondersteun je vooral de leden van de commissie en faciliteert daar waar
nodig. Daarnaast zorg je voor een zorgvuldige afstemming met het bestuur en de andere
commissies binnen Melania.

Wat ga je doen?
Als coördinator beoordeel je of een project in aanmerking komt voor behandeling.
* De projecten die niet in aanmerking komen schrijf je af en registreer je. De projecten die voor behandeling in aanmerking komen verdeel je (in overleg) onder de leden van de commissie. Iedere projectverantwoordelijke is verantwoordelijk voor de projecten die aan haar zijn toegewezen met de daarbij horende registratie van de voortgang en het onderhouden van de relatie met de aanvragers.
Je zorgt ervoor dat de voortgang van de projecten op de afgesproken manier wordt
geregistreerd in de projectdossiers binnen SharePoint.
Je houdt zicht op de planning
Je verzorgt aanlevering van informatie over de projecten aan fondsenwerving en
communicatie (website, jaarverslag, nieuwsbrieven, social media).
Je organiseert de commissievergaderingen en zit deze voor.
Je initieert eventuele aanpassingen in het administratieve systeem.
Je onderhoudt waar nodig contact met de intermediairs in de programmalanden
Je zorgt ervoor dat de leden van de commissie goed zijn ingewerkt
Wat breng jij mee?

Deskundigheid op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en beoordelen van projecten.
Ervaring/affiniteit met het begeleiden/aansturen van een team van +/- 7 vrijwilligers.
Kennis van het gebruik van SharePoint en affiniteit met het voeren van een adequaat administratief proces.
Een (potentieel) netwerk in Afrika.
Goede communicatieve vaardigheden in Nederlands en Engels.
Initiatief en zelfstandige taakverantwoordelijkheid.
Flexibele instelling en teamspirit.
Ongeveer 8-10 uur per week beschikbare tijd, grotendeels flexibel in te delen.
Bereidheid om je kennis en ervaring op vrijwillige basis in te zetten voor Melania.

Wij bieden jou

Een leuke en uitdagende rol binnen een veelzijdige organisatie
Een plek in een betrokken team
Gelegenheid om iets te betekenen voor vrouwen in ontwikkelingslanden
Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling
De kans om je talenten (verder) te ontplooien
Een netwerk van mensen met dezelfde belangstelling
Een reis- en onkostenvergoeding

Enthousiast geworden?

Stuur dan uiterlijk 22 juni 2022 je CV en motivatie naar Sita van Groesen HR- bestuurder:
svangroesen@melania.nl. Voor meer informatie kun je terecht bij Marjo van Son (huidige
projectcoördinator) mvanson@melania.nl.

We stappen vroeg weer op de fiets en rijden langs het Pivomeer richting het noorden naar het plaatsje Rutsiro. Er staat een fris windje. We zien het inmiddels vertrouwde landschap van groene heuvels met bananenbomen, vriendelijke mensen aan de kant en zo nu en dan een...

Een dag vol met veel bezoeken aan ondernemende vrouwengroepen. Maar eerst fietsen: zo’n 37 km en 800 hoogtemeters langs het Kivumeer. Zwaar, maar veel te zien onderweg: prachtige uitzichten over het Kivumeer en veel levendigheid van mensen en dieren langs de weg....